You are currently viewing چرا بازاریابی مهم است ؟
marketing (4)

چرا بازاریابی مهم است ؟

marketing ienasiri.ir (6)

   چرا بازاریابی مهم است ؟

بازاریابی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک کسب‌وکار می‌تواند برای موفقیت خود انجام دهد. بازاریابی نه فقط موجب ایجاد آگاهی از برند می‌گردد، بلکه موجب افزایش فروش ، رشد کسب‌وکار و نزدیکی مشتریان سازمان خواهد شد.


شش دلیلی که نشان می‌دهد که چرا بازاریابی مهم است :

  1. اطلاع رسانی
  2. شناخت مشتری
  3. افزایش فروش
  4. جذب مشتری
  5. ایجاد رقابت
  6. برندینگ / برندسازی

  1) اطلاع رسانی

بازاریابی اطلاعاتی در اختیار مخاطبان محصولات و خدماتی قرار می‌دهد. اطلاعاتی که در خصوص ارزش ویژگی‌های محصول اصلی ( هسته مرکز محصول ) است. اطلاعاتی اضافی که مشتریان معمولا  می‌خواهند بدانند. همچنین کمک می‌نماید تا تبلیغات در اختیار آگاهی از برند باشد.

  2) شناخت مشتری

بازاریابی به شما کمک می‌کند که مشتری خود را درک کنید. در مراحل اولیه چرخه عمر محصول هر کس باید تحقیق بازار را انجام دهد که در آن تقسیم‌بندی بازار بر اساس روانشناسی، رفتار، جغرافیا یا معیارهای جمعیت‌شناسی صورت می‌گیرد. پس از شناسایی بخش‌های بازار و پس از ارزیابی بازار هدف ، محصول یا خدمات شرکت مطابق با مشتریان آن بازار فراهم و ارائه می‌گردد.

  3) افزایش فروش

بازاریابی موجب افزایش فروش می‌شود. بازاریابی با استفاده از روش‌های مختلف موجب جلب نظر مشتری به محصول یا خدمات می‌گردد. این کار را می‌توان از طریق انواع رسانه‌های تبلیغاتی (کانال تبلیغاتی) انجام داد که عبارت‌اند از تبلیغات دهان‌به‌دهان، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی مستقیم، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، برنامه‌های متنوع فروش، وب‌سایت شرکت و کانال‌های دیگر که به جذب و متقاعد کردن افراد برای خرید محصول یا خدمات کمک می‌نمایند. با استفاده از ترکیبی از این رسانه‌ها، می‌توان فروش را افزایش داد که تأثیر مثبت بر سودآوری خواهد داشت.

  4) جذب مشتری

جذب مشتریان خود با ارائه اطلاعات مربوط به شرکت و محصول جدید ، بسیار مهم است. این باعث می‌شود مشتری احساس مهم بودن و به حساب آمدن نماید. بازاریابی در این زمینه، به ویژه در رسانه‌های اجتماعی، از طریق مسابقه‌ها و رقابت‌ها یا حتی تبلیغات در فروشگاه یا بازاریابی تجربی رخ می‌دهد.

  5) ایجاد رقابت

بازاریابی باعث ایجاد رقابت در صنعت و بازار می‌شود تا افراد و شرکت‌ها برای جذب مشتری و بهبود فروش خود رقابت کنند. این فرآیند شامل استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلف برای جلب توجه مشتریان و معرفی محصولات و خدمات می‌شود. بازاریابی منجر به ارتقاء کیفیت و نوآوری محصولات می‌شود تا بهترین راه‌حل‌ها و گزینه‌ها برای مشتریان ارائه شود. همچنین در صنعتی رقابتی، بازاریابی به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا خود را از رقبا متمایز کنند و برندهای قوی‌تری را به وجود آورند. استراتژی‌های منحصر به فرد، تبلیغات خلاقانه و هدفمند، ارائه خدمات متمایز، قیمت‌گذاری مناسب و ایجاد روابط مستدام با مشتریان، همگی ابزارهایی هستند که بازاریابی از آنها بهره می‌برد تا رقابت را تشدید کند. به طور خلاصه، بازاریابی باعث ایجاد رقابت در بازار می‌شود و شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد تا در جذب و نگه‌داشت مشتریان خود موفق عمل کنند.

  6) برندینگ / برندسازی

بازاریابی به دنبال برندینگ و ایجاد یک نام تجاری قوی است . شهرت برند چیزی است که یک نام تجاری را ایجاد می‌کند یا آن را می‌شکند. برای اینکه محصول یا خدمات شناخت شود، باید از طریق استفاده از رسانه‌های بازاریابی موثر، شهرت خوبی در بازار ایجاد نماید. هنگامی‌که نام تجاری شما با یک استاندارد خاص عمل می‌نماید، حتما با افزایش فروش و گسترش تجارت روبرو خواهد شد.

منبع: سایت های اینترنتی

این پست دارای 2 نظر است

  1. مصطفی جوان

    سلام و احترام.
    مطالب بیان شده، در عین اختصار جالب و کامل بودند.
    ممنونم از اهتمام و زحماتتون

    1. عرض سلام و ادب خدمت مهندس عزیز، ارجمند و گرامی
      سپاس از توجه و نظر جنابعالی

دیدگاهتان را بنویسید