بازاریابی یا مارکتینگ ( بخش دوم)
marketing (1)

بازاریابی یا مارکتینگ ( بخش دوم)

marketing part 2 (3)

کارکرد بازاریابی:

بازاریابی امیال و نیازهای پاسخ داده نشده را شناسایی می‌کند. همچنین ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سودآوری آن را نیز اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر بازاریابی، بخش‌هایی از بازار را به عنوان مناسب‌ترین بخش بازار برای شرکت شناسایی و مشخص می‌کند که شرکت نیز توانایی و امکان عرضه خدمات به آن‌ها را دارد و همچنین مناسب ترین محصولات و خدمات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی می‌کند. یکی از کارکردهای بازاریابی طی سال‌های اخیر، تجاری‌ سازی می‌باشد. حتی در برخی کتاب‌های جدید، تجاری‌ سازی ترجمه مارکتینگ معرفی شده‌است. از جمله این کتاب‌ها، کتاب قدرت پنهان مشتری، ترجمه دکتر سینا شریعتی می‌باشد.


marketing part 2 (2)
marketing part 2 (1)

 

ارکان بازاریابی:

بازاریابی بر پایه ۴ مقوله اصلی معروف به 4P  به شرح زیر استوار است:

  1. Product – کالا یا خدمات
  2. Place – توزیع یا محل
  3. Pricing – قیمت‌گذاری
  4. Promotion ترویج (پیشبرد)

 

تفاوت بازاریابی با تبلیغات:

تبلیغات انتشار پیام‌های ترغیب‌کننده است به منظور معرفی و ترویج محصولات و خدمات شرکت به مشتریان موجود و بالقوه در ازای پرداخت مبلغی معین. بازاریابی برنامه‌ریزی، اجرا و هدایت هدفمند آمیخته‌ای از فعالیت‌های تجاری است، به قصد نزدیک‌ سازی خریداران و فروشندگان به یکدیگر به منظور تبادل منافع یا انتقال محصول. در حقیقت بازاریابی مفهومی وسیع تر از تبلیغات است و تبلیغ صرفا بخش کوچکی از بازاریابی است.

 


تفاوت بازاریابی با فروش:

بازاریابی شامل هر اقدامی است که شما به منظور دستیابی به مشتریان و ترغیب آن‌ها انجام می‌دهید. فرایند فروش شامل هر اقدامی است که شما آن را با هدف بستن قرارداد فروش و گرفتن امضای مشتری انجام می‌دهید. فروش به نتایج، توجه کمی دارد و فقط به رشد می‌اندیشد، اما بازاریابی در جستجوی افق‌های دوردست و رسیدن به مرحله توسعه است.

 


 

انواع بازاریابی:

  1.     بازاریابی صنعتی
  2.     بازاریابی مصرفی
  3.     بازاریابی عصبی
  4.     بازاریابی چندسطحی
  5.     بازاریابی پارتیزانی
  6.     بازاریابی مویرگی
  7.     بازاریابی چریکی
  8.     بازاریابی دهان به دهان
  9.     بازاریابی اینترنتی
  10.     بازاریابی تک به تک
  11.     بازاریابی شبکه‌ای
  12.     بازیابی مجازی
  13.     بازاریابی سیستماتیک
  14.     بازاریابی مفهومی
  15.     بازاریابی ترکیبی
  16.     بازاریابی ارزشی
  17.     بازاریابی پیامکی

 


 

بازاریابی صنعتی و مصرفی

بازاریابی صنعتی به عنوان آن دسته از عملکردها و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی تعریف شده‌است، که فرایندهای مبادله را بین تولیدکنندگان و مشتریان سازمانی تسهیل می‌کند. ماهیت بازاریابی صنعتی را می‌توان، خلق ارزش برای مشتریان به وسیله ارائه کالاها و خدماتی دانست که نیازهای سازمانی و اهداف آن‌ها را تحقق می‌بخشد.

به تعریفی جامع، فرایند کشف، ترجمه خواسته‌های مشتریان صنعتی و نیازها و الزامات آن‌ها به محصولات و خدمات ویژه جهت ارتباط مؤثر شیوه‌های توزیع، قیمت‌گذاری، خدمات پس از فروش، متقاعد کردن بیشتر مشتریان برای استفاده مستمر از این محصولات و خدمات را بازاریابی صنعتی می‌نامیم. این نوع بازاریابی در مقایسه با بازاریابی مصرفی تفاوت‌هایی دارد که این‌گونه می‌توان بدان اشاره کرد. اول اینکه گرچه در بازاریابی صنعتی همانند بازاریابی کالاهای مصرفی، نیاز به شناخت بازارهای هدف و تشخیص نیاز این بازارها و طراحی محصولات و خدمات مناسب برای تأمین خواسته‌های بازار وجود دارد، ولی باید توجه کرد که در مقایسه با بازاریابی مصرفی، بازاریابی صنعتی در حوزه مدیریت عالی قرار دارد.

در بازاریابی صنعتی نقش خصوصیات و ویژگی‌های محصول خیلی مهم و حیاتی است و عرضه‌ کنندگانی که خصوصیات مورد نظر مشتریان را تأمین نکنند مورد انتخاب قرار نخواهند گرفت. در مقایسه با بازاریابی مصرفی، قیمت در بازاریابی صنعتی نقش جداگانه‌ای دارد. در بعضی موارد مشتریان صنعتی حاضرند قیمت بیشتری دهند ولی در عوض از تحویل به موقع و کیفیت محصولات خدمات اطمینان حاصل کنند و حتی در موارد دیگری مثل مناقصه‌های خرید نقش قیمت پراهمیت‌تر می‌شود. در بازاریابی صنعتی، بازاریاب باید به این نکته واقف باشد که تقاضای کالاهای صنعتی از تقاضای مصرف‌کننده نهایی ناشی می‌شود، یعنی تقاضا برای یک محصول بستگی به نحوه استفاده از آن در ارتباط با محصولات دیگر دارد. گاهی بازاریاب صنعتی سعی می‌کند با تبلیغات، تقاضای مشتری نهایی را تحریک کند تا تقاضا برای کالاهای صنعتی خود را افزایش دهد.

 

 


بازاریابی تک به تک

از این فرآیند با هر نامی که یاد شود مفهوم پشت آن ایجاد و مدیریت بر رابطه فردی با تک تک مشتریان است. البته این رابطه شامل یک سری تعاملات است و مفهوم گذر زمان در آن نهفته‌است؛ لذا به جای نمونه برداری از مشتریان با کمک سه نوع از انواع تکنولوژی کامپیوتر یعنی پایگاه داده ها ‚ تعامل و تولید انبوه سفارشی می‌تواند رابطه‌ای را برقرار سازد که بتواند ادعا کند مشتری را کاملاً می‌شناسد‚ زیرا اطلاعات وی در پایگاه داده‌های فروشنده قرار دارد و لذا قادر به جوابگویی نیازهای وی است و این تعامل سر آغاز تعاملات بعدی و عمیق شدن رابطه مشتری و شرکت است لذا از این رابطه با عنوان رابطه یادگیرنده یاد می‌کنند. نوعی بازاریابی که در آن محصولات و برنامه‌های بازاریابی مطابق با نیازها وترجیحات فردی مشتریان سفارشی‌ سازی می‌شود. به بازاریابی تک به تک، بازار یابی فردی و سفارشی‌ سازی انبوه و بازار یابی تک بازار نیز گفته می‌شود. استفاده گسترده از بازاریابی انبوه این حقیقت را که قرن ها به مصرف کنندگان انفرادی خدمات‌ رسانی می‌شده، مخفی کرده‌است. طی این قرن ها به صورت سفارشی خیاط، کفاش و سازنده کابینت، کت و شلوار، کفش و اسباب و مبلمان را برای مشتریان خود تولید می‌کرده‌اند. اما امروز فناوری جدید است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد به بازار یابی سفارشی روی بیاورند. رایانه‌های توانمندتر، پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده و تفصیلی، تولید با کمک ربات، سامانه تولید انعطاف‌پذیر و رسانه‌های ارتباطی دو سویه‌ای نظیر ایمیل و اینترنت همگی در کنار هم «سفارشی‌ سازی انبوه» را رواج داده‌اند. سفارشی‌ سازی انبوه فرایندی است که طی آن شرکت‌ها می‌توانند، برای طراحی محصولات و خدماتی که کاملاً منطبق با نیازهای تک تک، به صورت یک به یک از مشتریان انبوه خود سفارش بگیرد. طی این قرن ها به صورت سفارشی خیاط، کفاش و سازنده کابینت، کت و شلوار، کفش و اسباب و مبلمان را برای مشتریان خود تولید می‌کرده‌اند. اما امروز فناوری جدید است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد به بازار یابی سفارشی روی بیاورند. رایانه‌های توانمندتر، پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده و تفصیلی، تولید با کمک ربات، سامانه تولید انعطاف‌پذیر و رسانه‌های ارتباطی دو سویه‌ای نظیر ایمیل و اینترنت همگی در کنار هم «سفارشی‌ سازی انبوه» را رواج داده‌اند. سفارشی‌ سازی انبوه فرایندی است که طی آن شرکت‌ها می‌توانند، برای طراحی محصولات و خدماتی که کاملاً منطبق با نیازهای تک تک، به صورت یک به یک از مشتریان انبوه خود سفارش بگیرد.طی این قرن ها به صورت سفارشی خیاط، کفاش و سازنده کابینت، کت و شلوار، کفش و اسباب و مبلمان را برای مشتریان خود تولید می‌کرده‌اند. اما امروز فناوری جدید است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد به بازار یابی سفارشی روی بیاورند.رایانه‌های توانمندتر، پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده و تفصیلی، تولید با کمک ربات، سامانه تولید انعطاف‌پذیر و رسانه‌های ارتباطی دو سویه‌ای نظیر ایمیل و اینترنت همگی در کنار هم «سفارشی‌ سازی انبوه» را رواج داده‌اند. سفارشی‌ سازی انبوه فرایندی است که طی آن شرکت‌ها می‌توانند، برای طراحی محصولات و خدماتی که کاملاً منطبق با نیازهای تک تک، به صورت یک به یک از مشتریان انبوه خود سفارش بگیرد. رایانه‌های توانمندتر، پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده و تفصیلی، تولید با کمک ربات، سامانه تولید انعطاف‌پذیر و رسانه‌های ارتباطی دو سویه‌ای نظیر ایمیل و اینترنت همگی در کنار هم «سفارشی‌ سازی انبوه» را رواج داده‌اند. سفارشی‌ سازی انبوه فرایندی است که طی آن شرکت‌ها می‌توانند، برای طراحی محصولات و خدماتی که کاملاً منطبق با نیازهای تک تک، به صورت یک به یک از مشتریان انبوه خود سفارش بگیرد.رایانه‌های توانمندتر، پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده و تفصیلی، تولید با کمک ربات، سامانه تولید انعطاف‌پذیر و رسانه‌های ارتباطی دو سویه‌ای نظیر ایمیل و اینترنت همگی در کنار هم «سفارشی‌ سازی انبوه» را رواج داده‌اند. سفارشی‌ سازی انبوه فرایندی است که طی آن شرکت‌ها می‌توانند، برای طراحی محصولات و خدماتی که کاملاً منطبق با نیازهای تک تک، به صورت یک به یک از مشتریان انبوه خود سفارش بگیرد.

 

تأثیر تکنولوژی در بازاریابی

با ظهور فناوری وب ، شبکه‌های اجتماعی، پرینترهای سه بعدی، پهبادها و … علم بازاریابی دچار تغییرات جدی و جدیدی شده‌ است. برای مثال با دسترسی همگان به وب و امکان مقایسه قیمت‌های محصولات با یکدیگر، جنگ عرضه‌کنندگان بر سر کاهش قیمت‌ها افزایش یافته‌است. همچنین ظهور شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد بستری مناسب برای تبلیغات ویروسی شده‌است که این مهم خود از قدرت عرضه‌کنندگان رسانه‌های سنتی می‌کاهد و قدرت را به خلق کنندگان محتوی می‌دهد. در ارتباط با ظهور پرینترهای سه بعدی می‌توان به بخش عرضه محصول در بازار یابی اشاره کرد و گفت که که با همه گیر شدن پرینترهای سه بعدی و افزایش کیفیت و دقت آنها، جابجایی محصولات نهایی کاهش می‌یابد و بیشتر انتقال مواد خام صورت می‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید