بازاریابی یا مارکتینگ – فیلیپ کاتلر (بخش سوم)
marketing kotler (1)

بازاریابی یا مارکتینگ – فیلیپ کاتلر (بخش سوم)

marketing kotler (2)

 

نسل‌های بازاریابی(از دیدگاه فیلیپ کاتلر)

 

فیلیپ کاتلر بازاریابی را به سه نسل متفاوت تقسیم نموده‌است:

 

1- نسل اول بازاریابی:

تولید ، بازاریابی

 

از نظر کاتلر در سالهای پیش از ۱۹۷۰ ابتدا محصولات تولید و سپس وارد بازار شده و در نهایت توسط بازاریابان به جستجوی چگونگی فروش به اشخاص تفکر می‌شد. از نظر کاتلر این نوع بازاریابی امروزه در بازار منسوخ شده و چنین بازاریابی ای منجر به شکست خواهد بود.

 


marketing kotler (1)

 


2- نسل دوم بازاریابی:

تحقیق ، تولید،  بازاریابی

 

کاتلر در ادامه همان بحث تشریح می‌کند که در نسل دوم بازاریابی تولیدکنندگان اقدام به ارائه سبک جدیدی از بازاریابی نمودند. شیوه‌ای که پیش از تولید به امر بازاریابی پرداخته و پس از پیدا نمودن نیازمندی های فعلی مشتریان، سپس اقدام به تولید نموده و محصولی مطابق با خواسته و پسند مشتریان را تولید و به بازار ارائه نماید. این نسل از بازاریابی نیز در سالهای حدود ۱۹۹۰ منسوخ گردید.

 


marketing kotler (2)

3- نسل سوم بازاریابی:

تحقیق ، تولید ، بازاریابی ، ارتباط دائمی با مشتری تا نفوذ به ذهن و قلب او

 

در نسل سوم بازاریابی کاتلر عنوان می‌نماید که امروزه ما جهت موفقیت در فرایند فروش نیازمند یک همراهی با مصرف‌کنندگان تا پس از مصرف هستیم. مدیران بازاریابی موفق در دنیا امروزه می‌بایست تا پس از مصرف با مصرف‌کنندگان در ارتباط بوده و نیازهای آنان حین و پس از مصرف را نیز پاسخ گویند.

 

marketing kotler (1)

بازاریابی اجتماعی:

 فارغ از اینکه شما وب سایت دارید یا خیر، هر سوشال (یا همان شبکه اجتماعی) می‌تواند برای شما مبین یک بازار کامل در عرصه اینترنت باشد. امروزه تعداد بازاریاب‌هایی که بدون سایت تنها از طریق شبکه‌های اجتماعی به شکل مستقیم اقدام به توسعه بازار خود می‌نمایند بسیار زیاد هستند. این فضاها به صورت رایگان در اختیار استفاده‌کنندگان از اینترنت قرار گرفته‌است. وبلاگ‌ها یکی از انواع این فضاها در کنار سوشالها هستند که همگان در آن می‌توانند به صورت رایگان اقدام به ساخت صفحات شخصی نموده و از فضای آن‌ها برای نشر اطلاعات محصولات خود استفاده نمایند.

این پست دارای یک نظر است

  1. محمدی

    سلام واقعا نیاز داشتم به مطلبی درباره نسل‌های بازاریابی
    ازتون واقعا ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید