Quality Function Deployment- part 2

تاریخچه گسترش عملکرد کیفیت

گسترش عملکرد کیفیت (QFD)در تمام بخش های سازمان به عنوان یک ابزار مدیریتی شناخته شده است.

میتوان گسترش عملکرد کیفیت (QFD) را اینگونه بیان کرد که به مفهوم توسعه محصولات یا خدمات جدید در سایه مدیریت کیفیت جامع می باشد.

استفاده از این روش در سازمان ها سبب می شود که:

  • دوره زمانی طراحی را به نصف
  • تغییرات مهندسی را به تقلیل
  • هزنیه­های مهندسی را به 30% کاهش دهیم.

تاریخچه گسترش عملکرد کیفیت

گسترش عملکرد کیفیت (QFD) در تمام بخش های سازمان به عنوان یک ابزار مدیریتی شناخته شده است. می توان گسترش عملکرد کیفیت (QFD) را اینگونه بیان کرد که به مفهوم توسعه محصولات یا خدمات جدید در سایه مدیریت کیفیت جامع می باشد.

استفاده از این روش در سازمان ها سبب می شود که:

  • دوره زمانی طراحی را به نصف
  • تغییرات مهندسی را به تقلیل
  • هزنیه­های مهندسی را به 30% کاهش دهیم.

فعالیت های انجام شده در رابطه با تکامل تدریجی گسترش عملکرد کیفیت (QFD) کیفیت عبارتند از :

  • 1966: آغاز اولین تلاش ها به منظور استفاده از مفاهیم گسترش عملکرد کیفیت توسط دکتر آکائو در ژاپن.
  • 1972 : معرفی روش تکامل یافته گسترش عملکرد کیفیت در شرکت کشتی سازی کوب توسط آکائو به منظور طراحی مخازن ذخیره سازی نفت.
  • 1978 انتشار کتابی به عنوان “گسترش عملکرد کیفیت” ، از سوی یوجی آکائو و میزونو.
  • 1978: تشکیل کمیته ای مستقل در موسسه کنترل کیفیت ژاپن به منظور تحقیق بیشتر در زمینه گسترش عملکرد کیفیت
  • 1978 :شرکت تویوتا نیز برای کاهش چرخه توسعه تولید خود، گسترش عملکرد کیفیت را به کار گرفت.
  • 1980: اهدای جایزه دمینگ به شرکت کایابا به واسطه استفاده و استقرار مناسب روش گسترش عملکرد کیفیت
  • 1980: در صنایع آمریکایی از روش گسترش عملکرد کیفیت برای توسعه محصولات مورد استفاده قرار گرفت.
  • 1983: انتشار اولین مقاله در مورد گسترش عملکرد کیفیت در حوزه آمریکای شمالی
  • 1983: شرکت فورد گسترش عملکرد کیفیت را به عنوان حرکت تدافعی در مقابل تویوتا به خدمت گرفت و از آن سال به بعد شرکت های مختلف ایالات متحده ی آمریکا و کشور های صنعتی دیگر از این روش در فرآیند خود استفاده کردند.
  • 1984: برگزاری اولین دوره یک روزه گسترش عملکرد کیفیت در آمریکا توسط موسسه GOAL/QPC
    • آشنایی مسوولان و مهندسان شرکت فورد با گسترش عملکرد کیفیت توسط دکتر دونالد کلازینگ
    • 1985: استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت در شرکت فورد و تامین کنندگان قطعات آن
  • 1986: برگزاری اولین دوره پنج روزه گسترش عملکرد کیفیت توسط موسسه GOAL/QPC بر مبنای کتاب گسترش عملکرد کیفیت
  • 1987: انتشار اولین کتاب گسترش عملکرد کیفیت در آمریکا توسط باب کینگ با عنوان : Better Designs in Half the Time: Implementing qfd in America
  • 1988: انتشار مقاله معروف The House Of Quality در دو ماهنامه Harvard Business Review
  • 1989: برگزاری اولین سمینار سالیانه گسترش عملکرد کیفیت در محدوده آمریکای شمالی با همکاری سه جانبه ASI، ASQC و موسسه GOAL/QPC
  • 1990: ارایه نرم افزار گسترش عملکرد کیفیت /Capture توسط موسسه GOAL/QPC
  • 1991: انتشار کتاب Facilitating and Training: Quality Function Deployment توسط موسسه GOAL/QPC
  • 1993: آغاز به کار اولین موسسه تحقیقاتی در زمینه گسترش عملکرد کیفیت در آمریکا با عنوان The گسترش عملکرد کیفیت  Institue(گسترش عملکرد کیفیت I)
  • 1994: ترجمه کتاب دکتر آکائو و دکتر می زومی در آمریکا

صنایع خودرو سازی اولین صنایعی بودند که در ایالات متحده به استفاده از گسترش عملکرد کیفیت( QFD ) روی آوردند. اما پس از گذشت مدت زمان اندکی سایر صنایع و به ویژه صنایع خدماتی نیز از آن استفاده کردند .

امروزه گسترش عملکرد کیفیت( QFD ) بطور گسترده ای در سرتاسر جهان، هم در تولید کالا و هم درارائه خدمات، استفاده می شود.

فرآیند گسترش عملکرد کیفیت( QFD ) در تولید کالا معمولا شامل مراحل زیر می باشد:

  • طرح ریزی محصول ( خانه کیفیت House of Quality – HOQ )
  • طراحی محصول(نیازمندی های طراحی )
  • طرح ریزی فرآیند
  • برنامه ریزی کنترل فرآیند

 

فرآیند گسترش عملکرد کیفیت در خدمات شامل مراحل زیر می باشد:

  • طرح ریزی خدمات
  • طرح ریزی ویژگی ها
  • طرح ریزی عملیات

گسترش عملکرد کیفیت (QFD)  به سازمان ها  کمک می کند تا ارتباط کلیدی بین آنچه مشتریان می خواهند و آنچه شرکت توانمندی برآورده ساختن آن را دارد، برقرار سازند. بطوری که با متمرکز ساختن تلاش برای آنچه که مشتری و سازمان را بیشتر راضی می کند. زمان کمتری برای طراحی مجدد و اصلاح محصول یا فرآیند صرف می شود. این روش یک فرآیند ساختار یافته و یک مجموعه مهندسی مرتبط باهم است. گسترش عملکرد کیفیت صدای مشتری را به مشخصه های طراحی ، ساخت و تولید تبدیل می کند.


منبع : کتب و مقالات موجود

این پست دارای 2 نظر است

  1. Matcivy

    very good

دیدگاهتان را بنویسید